Wdrożenie wysokiej jakości e-usług administracyjnych
Tytuł projektu: "Wdrożenie wysokiej jakości e-usług administracyjnych w gminie Krotoszyn, Kobylin, Rozdrażew, Koźmin Wielkopolski, Zduny, Sulmierzyce i w Powiecie Krotoszyńskim".
Program: Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020,
Działanie 2.1 "Rozwój elektronicznych usług publicznych", Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój elektronicznych usług publicznych".
Źródło dofinansowania: Europejski Funduszu Rozwoju Regionalnego
Wartość projektu: 2.775.646,07 zł
Kwota dofinansowania: 2.359.299,15 zł (85% wydatków kwalifikowanych projektu)
Wkład własny: 416.346,92 zł
Okres realizacji Projektu: od września 2017 do czerwca 2018 r.
Zakres rzeczowy projektu:
Zakres rzeczowy projektu obejmuje realizację zadań przyczyniających się do rozwoju elektronicznych systemów obsługi obywateli oraz systemów wspomagających funkcjonowanie administracji publicznej. W ramach projektu zostaną:
- uruchomione systemy teleinformatyczne zapewniające interoperacyjność * rejestrów publicznych i istniejących systemów oraz ich integrację. Realizacja projektu przyczyni się do powstania usług on-line.
- zakupione sprzęt informatyczny pozwalający na wdrożenie i prawidłową pracę systemów informatycznych
- przeprowadzone szkolenia mające na celu podniesienie kompetencji pracowników Urzędów w zakresie obsługi wdrażanych systemów.
Cele i rezultaty projektu:
Celem bezpośrednim realizacji projektu jest zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno- komunikacyjnych w procesie udostępniania zasobów i realizacji zadań publicznych na terenie powiatu krotoszyńskiego.
Realizacja celu głównego przyczyni się do osiągnięcia celów szczegółowych, długoterminowych:
- rozwój społeczeństwa informacyjnego,
- wzrost dostępu do informacji publicznej, większa otwartość urzędu na kontakt z klientami,
- wzrost kompetencji cyfrowych pracowników JST oraz mieszkańców powiatu (w tym wszystkich gmin powiatu biorących udział w projekcie) pozyskanych jako odbiorców nowych e-usług,
- wzrost aktywności społecznej i rozwój społeczeństwa obywatelskiego,
- wzrost efektywności działania administracji samorządowej - skrócenie czasu procedur związanych z wydaniem zaświadczeń / pism / decyzji; lepsza komunikacja wewnątrz-urzędowa oraz lepsza komunikacja między urzędami biorącymi udział w projekcie,
- wyeliminowanie powtórzeń funkcjonalności, błędów i pomyłek, związanych z integracją danych w obrębie EOD i systemu zarządzania oświatą,
- zmniejszenie kosztów związanych z załatwianiem spraw urzędowych, a ponoszonych przez mieszkańców powiatu (w tym poszczególnych gmin - zdalny dostęp, brak konieczności osobistego stawiennictwa w urzędach),
- korzystny wpływ projektu na środowisko naturalne związany z ograniczeniem podróży mieszkańców celem załatwienia formalności urzędowych, mniejsze zużycie papieru w jednostkach publicznych.
Realizacja projektu ma niewątpliwie pozytywny wpływ na rozwój społeczeństwa informacyjnego. Projekt przyczyni się bowiem do budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego opartego na szybkim i bezpośrednim dostępie do informacji i wiedzy. W ramach projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie systemy teleinformatyczne ogółowi interesariuszy projektu. Inwestycja przyczynia się jednoznacznie do poprawy jakości świadczonych usług przez urzędy administracji publicznej oraz jednostki organizacyjne (systemy w wybranych gminach).
Długofalowym celem realizacji projektu jest promowanie społeczeństwa informacyjnego poprzez stworzenie sprawnego narzędzia elektronicznej komunikacji z wykorzystaniem narzędzi e-PUAP i EOD. Długofalowe skutki oddziaływania projektu wykraczają poza natychmiastowe efekty. Realizacja projektu będzie wpływać pozytywnie na rozwój przedsiębiorczości oraz sprzyjać integracji mieszkańców i poprawie jakości życia na terenie całego powiatu krotoszyńskiego.
Przedmiot realizacji projektu:
Przedmiotem realizacji projektu jest wdrożenie systemów pozwalających na informatyzację świadczonych usług. Konieczność realizacji projektu wynika ze zdefiniowanego w ramach projektu problemu tj. niskiego stopnia dostępności, wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w sferze publicznej powiatu krotoszyńskiego.
Obecnie w placówkach objętych projektem jest:
- brak systemu elektronicznego obiegu dokumentów (poza UM Krotoszyn),
- brak systemu wspomagającego pracę Rady Miejskiej /Gminy /Powiatu,
- e-usługi są udostępnione w podstawowym zakresie (usługi centralnie uruchomione).
Całość procesów administracyjnych w Gminach objętych projektem odbywa się w formie tradycyjnej, komputery używane są w przeważającej części do obsługi procesów wewn.
Obsługa interesantów w Urzędach odbywa się również w tradycyjny sposób - składanie wniosków wymaga stawiennictwa osobistego (lub przez pełnomocnika) w placówkach urzędów i wypełnienia papierowej wersji formularzy wniosków.
Zmiana sposobu świadczenia usług jest zatem kluczowym aspektem projektu – mieszkańcy powiatu uzyskają dostęp do wysokiej jakości e-usług świadczonych z wykorzystaniem Internetu i technologii mobilnych. Podstawowy zakres zmian w procesie świadczenia usług dotyczy zastąpienia formularzy papierowych, przesyłanych w chwili obecnej pocztą tradycyjną lub w trakcie osobistych wizyt w Urzędach, możliwością złożenia formularzy on-line z dowolnego miejsca z wykorzystaniem Internetu.
Zmiana ta spowoduje m.in.:
- skrócenie czasu niezbędnego do załatwienia danej sprawy (oszczędność czasu pracowników urzędów i mieszkańców),
- zmniejszenie kolejek w urzędach,
- ograniczenie kosztów paliwa po stronie mieszkańców,
- ograniczenie kosztów eksploatacyjnych po stronie urzędów,
- lepszą organizację pracy i usprawnienie rejestru prowadzonych spraw w urzędach.
Powyższe czynniki powodują, że wprowadzone zmiany sposobu świadczenia usług w sposób znaczący usprawniają cały ich proces i przyczyniają się do rozwoju e-administracji w jednostkach objętych projektem.