2017.04.23 - imieniny: Jerzego, Wojciecha, Ilony

Burmistrz odpowiada na pytania

Witamy Państwa,
przedstawiam odpowiedzi na nadesłane pytania:

Liczba wszystkich pytań: 56


Pytanie:

Do Burmistrza Miasta i Gminy Zduny W ramach dotacji rządowej, każdemu dziecku dziecku w klasach I i II przysługuje dotacja 50zł na zakup ćwiczeń oraz dodatkowo 25zł na zakup ćwiczeń do języka angielskiego. Dlaczego dzieci w szkole podstawowej w Zdunach otrzymały tylko elementarz dofinansowany przez ministerstwo edukacji, z którego będą korzystały 3 kolejno następujące po sobie roczniki dzieci. Na jakiej podstawie dyrekcja szkoły podstawowej w Zdunach podjęła decyzję, aby dzieci z rocznika 2008 (obecnie klasa druga) były rocznikiem, który nie otrzymał ćwiczeń (na które gmina otrzymała dotacje rządową)? Co stało się z tymi pieniędzmi, które przysługiwały naszym dzieciom już w zeszłym roku i tym obecnym? Szkoła w Zdunach jako jedyna w powiecie nie zapewniła swoim uczniom dostępu do materiałów ćwiczeniowych, gdzie wszystkie szkoły z naszego powiatu korzystają z ćwiczeń i innych materiałów dodatkowych, które zapewnia szkoła. Wiadomo, że dzieci pracują w różnym tempie pracy, a te zdolniejsze zapewne się nudzą czekając na te "wolniejsze". Czy szkoła weźmie odpowiedzialność za braki edukacyjne naszych dzieci? W klasie pierwszej dziecku w ciągu pierwszego semestru otrzymało od szkoły ok 40 kartek jednostronnego ksera przy czym dzieci korzystające z "boksów" na jeden semestr przerabiają 2 książki ćwiczeń, z których jedne ćwiczenia zawierają po ok 100 stron. Proszę o interwencję bo sami nic nie możemy zdziałać, gdyż dyrekcja szkoły, chyba jest głucha na nasze apele.

pytanie zadał(a): rodzic
2016-01-05 20:03:07

Odpowiedź:

Odpowiedź od Dyrektora Zespołu Szkół Pana Andrzeja Hejdysza: W związku z odpowiedzią na pytanie z dnia 13 stycznia 2016 roku, pragniemy poinformować, że dotacja celowa z budżetu Państwa na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe została rozdysponowana w Szkole Podstawowej w Zdunach w kolejnych latach szkolnych w następujący sposób: 2014/2015 - kwota przeznaczona na materiały ćwiczeniowe to 3910,63. Zakupiono z tych środków: puzzle piankowe, alfabety, drukarkę dla klas I, tonery do drukarki, papier ksero do powielania ćwiczeń, 2015/2016 – kwota przeznaczona na materiały ćwiczeniowe to 3861,00. Zakupiono z tych środków: laptop dla klasy II, słowniki ortograficzne, ćwiczenia do j. angielskiego, papier ksero, tonery do drukarki, Celowo nie zakupiono zeszytów ćwiczeń, gdyż nie są one obowiązkowe, a pieniądze z tej puli zostały przeznaczone na zakup ww. materiałów, co jest zgodne z wytycznymi MEN. Nie należy mylić pojęcia materiałów ćwiczeniowych, na które przeznaczona jest dotacja z zeszytem ćwiczeń. Owszem, zeszyt ćwiczeń mieści się w materiałach ćwiczeniowych, jednak korzystanie z nich jest indywidualną sprawą szkoły. Nauczyciel na pełną swobodę w doborze metod, form i środków dydaktycznych w dążeniu do opanowania podstawy programowej przewidzianej na dany etap edukacyjny. Powoływanie się na sposoby realizacji podstawy programowej przez inne szkoły nie jest dla nas żadnym miarodajnym wskaźnikiem. W opinii niektórych autorytetów zajmujących się metodyką nauczania wczesnoszkolnego, Ministra MEN oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty korzystanie z gotowych zeszytów powinno zostać zminimalizowane. Zeszyty ćwiczeń uczą schematycznego myślenia. Uczeń podąża z góry określonym torem, wypełniając zaplanowane przez wydawcę puste miejsca. Natomiast aktywność dziecka niekorzystającego z zeszytu ćwiczeń organizowana jest w oparciu o temat wiodący, wokół którego tworzy się sytuacje problemowe – zadania do rozwiązania. Dyrekcja szkoły uważa, że należy dążyć do optymalizacji warunków tworzących sytuacje dydaktyczne oraz obrać odpowiednią strategię edukacyjną. Jednak brak zrozumienia tematu przez osoby zaangażowane w proces dydaktyczny sprawił, że w obecnym roku szkolnym powrócono do zakupu ćwiczeń. Nawiązując do odpowiedzialności za powodzenia edukacyjne dziecka, należy wziąć pod uwagę, że ma na nie wpływ wiele czynników (zdecydowanie nie jest to posiadanie zeszytu, o którym mowa). Szkoła przywiązuje ogromną wagę do wyposażenia klas I-III w środki dydaktyczne, audiowizualne i materiały ćwiczeniowe. Dowodem na to są klasopracownie wyposażone w tablice interaktywne, komputery, drukarki, projektory itd. W nawiązaniu do zarzutu, że „dyrekcja szkoły jest głucha na nasze apele” informujemy, że jesteśmy bardzo otwarci na wszelkie sugestie ze strony rodziców w kwestii organizacji nauczania i wychowania natomiast dydaktyka jest domeną nauczycieli. Dyrektor wielokrotnie zwracał się z prośbą o włączenie się rodziców w tworzenie programu wychowawczego szkoły i profilaktyki, które są bardzo ważnym elementem wychowawczym, jednak apel ten został bez odzewu. Pragniemy dodać, że nauczanie bez zeszytów ćwiczeń jest alternatywą dla tradycyjnego nauczania i wspólnie z rodzicami warto byłoby podjąć trud jego realizacji. Niestety, bez sprzymierzeńców nie jesteśmy w stanie zrealizować tego zadania.


Używamy Cookie

Ta strona używa cookie
zgodnie z ustawieniami
Twojej przeglądarki.
Czytaj więcej

Wyrażasz zgodę?

TAK
NIE